pengikut kale pink!

Friday, March 13, 2015

TENANGKAN BAYI YANG MERAGAM

Sebagai ibu bapa, tentunya kita mahukan yang terbaik untuk bayi kita. Pada usia setahun pertama bayi, kita sebagai ibu bapa memainkan peranan yang penting. Kita membantu bayi menyesuaikan perubahan daripada alam rahim ke dunia luar. Menangis atau meragam? Pasti buat kita terfikir bagaimana tenangkan bayi yang meragam dengan mudah dan buat kita sendiri tidak tertekan.

Menangis atau meragam adalah perkara yang normal bagi bayi kecil. Bayi akan kerap menangis dan meragam apabila mereka rasa tidak selesa. tangisan si manja ini menunjukan kemungkinan dia tidak selesa kerana beberapa faktor utama yang kita perlu lihat :-
* bayi kembung perut
* kegatalan pada kulit
* Lapar
* Selsema, demam atau hidung tersumbat
* Letih dan mengantuk
* Tidak dapat tidur lena
* Lampin basah/geli dengan najis sendiri
* persekitaran yang bising

Jadi, Bagaimana kita ingin tenangkan bayi yang meragam dan kerap menangis ini? Saya nak kongsi caranya sebagai panduan kita bersama sebagai ibu bapa. Caranya senang saja. Nampak simple dan senang, tetapi itulah apa yang bayi kita perlukan :)
1) Pada kebanyakan keadaan, bayi akan menangis apabila lapar. Langkah pertama, berikan air atau kita susukan dia.
2) periksa perut bayi. Jika kembung atau perut bayi agak keras, boleh sapukan minyak bayi atau minyak telon supaya angin di dalam perut bayi akan keluar dan ini akan buat bayi selesa
3) Lihat juga jika terdapat kelainan pada tubuh badannya. Jika terdapat kegatalan hasil daripada gigitan serangga, maka sapulah krim khas untuk bayi
4) periksa suhu badan bayi dengan menyentuh dahinya. Sediakn juga termometer untuk sentiasa memantau suhu badan bayi. Suhu melebihi 37 darjah celsius menandakan bayi kita demam. Dapatkan rawatan yang sewajarnya :)
5) Jauhkan bayi dari pendingin hawa atau kipas sekiranya hidung dia tersumbat. Sapukan krim berubat yang boleh melegakannya.
6) jauhkan bayi dari bunyi bising supaya bayi mudah untuk berehat dan mudah tidur lena.
Senang jekan?
sebagai ibu bapa, sifat kesabaran memang sangat perlu dan penting bila brhadapan dengan situasi bayi yang meragam dan kerap menangis :)

Nantikan artikel artikel berkaitan keibubapaan dalam website saya ini :)
 ❤️ ID SHAKLEE: 1183248
❤️whatsapp 0175971031 untuk pertanyaan dan order
❤️INSTAGRAM : bypinkiey
❤️FACEBOOK: Maya Shaklee

No comments: