pengikut kale pink!

Tuesday, October 6, 2015

ESP SHAKLEE - SUSU SOYA TERBAIK & SELAMAT UNTUK IBU HAMIL

Ramai wanita di luar sana yg mudah terpengaruh dengan pelbagai khabar angin negatif tentang soya; terutamanya apabila ia dicadangkan kepada ibu hamil. Ada yg mengatakan bahawa kulit bayi/anak akan menjadi sensitif bila ibu mengamalkan susu soya ketika hamil. Ada pula yg mengatakan ibu/wanita akan mudah menghidap kanser jika mengamalkan pengambilan soya. Hakikatnya, tiada kajian khusus yg membuktikan semua khabar angin ini. Namun, ramai yg tetap mempersoalkan "selamatkah susu soya untuk ibu hamil?"




BENARKAH SUSU SOYA MERBAHAYA UNTUK IBU HAMIL?

Di zaman netizen ni, ramai orang lebih mempercayai apa-apa isu yg disebarkan bulat-bulat tanpa memeriksa kesahihannya terlebih dahulu. Ramai beranggapan; suara majoriti adalah kebenaran - bila ramai yg share, maka betullah berita itu. Lebih malang lagi, apabila isu yg viral itu menceritakan sesuatu yg negatif, maka lebih mudah pula lagi orang mempercayainya.

Justeru, apabila lebih ramai ibu yg pernah/sedang hamil menceritakan 'pengalaman buruk' mereka; ataupun pengalaman rakan/ahli keluarga mereka berkaitan dengan pengambilan soya sewaktu hamil, maka lebih ramailah netizen yg percaya tentangnya tanpa usul periksa punca sebenarnya! Walhal, tidak ada satu kajian pun yg membuktikan bahawa pengambilan soya dengan kuantiti yg sepatutnya ketika hamil boleh membawa keburukan kepada bayi mahupun ibu itu sendiri. Malah, ada kajian khusus di Asia yg telah berjaya membuktikan bahawa soya membantu mengurangkan perkembangan sel kanser pada pesakit kanser payudara & kanser prostat.


JADI, SELAMATKAH SUSU SOYA UNTUK IBU HAMIL?

Jawapannya; SELAMAT. Apa-apa sahaja makanan/minuman berasaskan soya adalah selamat untuk diambil sewaktu hamil; DENGAN SYARAT ia tidak diambil secara berlebihan. Berapakah kuantiti yg tidak berlebihan? Memadailah sekadar meminum 3 gelas air soya dalam sehari. Anda juga boleh menjadikan hidangan berasaskan soya seperti tahu, tempe & taufu fa sebagai makanan tambahan dalam menu makan tengahari ataupun minum petang.

bahaya soya


Tetapi harus diingat; bahawa susu soya yg telah diproses dan dipaketkan seperti air kotak soya yg dijual di kedai-kedai di pasaran mengandungi bahan-bahan kurang selamat lain seperti gula, pewarna, pengawet & perisa tambahan. Malah, soya yg dijual secara komersil ada yg dicuci menggunakan alkohol dalam proses penyediaannya. Justeru, sebenarnya bukanlah soya itu sendiri yg membahayakan jika diambil; tetapi sebaliknya bahan-bahan tambahan dalam makanan/minuman berasaskan soya itulah yg menjadikan ia merbahaya.


KENAPA ESP ADALAH SUSU SOYA TERBAIK & SELAMAT UNTUK IBU HAMIL?

kebaikan esp shaklee


Semakin ramai yg dapat menerima & mengamalkan ESP Shaklee sebagai susu soya untuk ibu hamil. Belum cuba, belum tahu. Tapi sekali cuba, memang taknak berenggang dengan ESP ni. hehe.. Kenapa?

Sebab ESP bukan sebarang susu soya untuk ibu hamil. Ada 10 kebaikan ESP sebagai susu soya untuk ibu hamil:


  • ESP berasaskan non-GMO soya; iaitu diperbuat daripada soya yg organik - tidak disuntik hormon atau apa-apa ubat/racun merbahaya. Pembersihan soya asas ESP juga menggunakan air - bagi mengelakkan khasiat asal soya itu berkurangan.
  • Membekalkan protein & karbohidrat yg mencukupi untuk memberi tenaga berpanjangan serta pertumbuhan sel kulit yg lebih elok.
  • Indeks Glisemik (GI) yg rendah - menjadikan ibu hamil bertenaga lebih lama, tidak kerap lapar & tidak terdorong untuk makan dengan terlalu banyak.
  • GI yg rendah juga menjadikan ESP sangat-sangat digalakkan untuk ibu hamil yg mempunyai GDM atau kencing manissewaktu hamil. Ini kerana ibu hamil GDM akan kerap merasa lapar. ESP membantu ibu agar tidak kerap lapar & mengawal bacaan gula dalam darah.
  • Mengandungi kalsium untuk menguatkan tulang ibu agar tidak mudah sakit badan serta membantu pertumbuhan gigi & tulang bayi dalam kandungan.
  • Menjadikan kulit ibu cerah, berseri & glowing sepanjang tempoh kehamilan.
  • Mengurangkan kesan stretch marks pada perut ibu.
  • Menjadikan kulit bayi bersih & cantikapabila dilahirkan nanti.
  • Menstabilkan hormon & emosi ibu - phytoestrogen dalam soya mengurangkan mood swing.
  • Membantu menggalakkan persediaan pengeluaran susu badan yg berkualiti oleh kelenjar susu ibu.

Anda hamil? Anda merancang hamil lagi? JOM ESP!
Pasti indah pengalaman hamil anda sampai anda nak hamil dan hamil lagi lepas ni!

Maya 
SID Pro Anda
SMS/Whatsapp: 017-5971031

No comments: