pengikut kale pink!

Sunday, September 27, 2015

KEBAS TANGAN,MAK TAK BOLEH PEGANG CUCU LAMA-LAMA,ELAK DAPAT ARTHRITIS,BACA SINI


Assalammualikum...

Biasa tak bila ibu bapa kita mengadu kebas tangan? Masalah kebas boleh terjadi di mana-mana bahagian badan. Namun begitu masalah yang sering terjadi adalah masalah kebas tangan, kebas jari dan kebas kaki. 


Masalah  kebas tangan, kebas jari dan kebas kaki ini boleh berpunca oleh pelbagai faktor. Ada kebas-kebas yang biasa dan ada juga kebas-kebas yang disebabkan oleh tanda-tanda penyakit kronik.

Kebas-kebas yang biasanya dialami adalah disebabkan jika berdiri atau duduk terlalu lama. Selalu jadi kan macam ni. Tambah-tambah lagi kalau orang-orang tua. Masalah ini adalah masalah biasa yang disebabkan faktor umur.


Carpal Tunnel Syndrome adalah satu keadaan dimana berlaku tekanan kepada saraf Median (‘Median Nerve’) di pergelangan tangan seseorang. Ia dua kali ganda lebih kerap berlaku kepada wanita berbanding lelaki dan dalam 80 peratus kes, pesakit berusia lebih daripada 40 tahun. 

Dalam sindrom terowong carpal, saraf median tertekap di dalam terowong carpal. Masalah ini biasanya diceritakan oleh pesakit diabetis akibat kerosakan saraf yang dikenali sebagai diabetic neuropathy dan hampir separuh pesakit diabetes mengalami kerosakan saraf ini terjadi daripada beberapa factor.

Dalam kebanyakan kes, penyebab CTS tidak diketahui tetapi keadaan yang biasa dikaitkan dengan CTS ialah obesiti, mengandung, hypothyroidism (aktiviti kelenjar tiroid yang kurang daripada normal), artritis, kencing manis dan trauma.

7 PUNCA KEBAS TANGAN 

  1. Penggunaan tangan yang berlebihan contohnya kerja menaip. 
  2. Guna tangan berulang-ulang dengan kuat seperti kerja di kilang dengan penggunaa jentera atau mesin. 
  3. Gangguan hormon seprti diabetes, tiroid, menopaus dan mungkin juga takungan cecair contohnya wanita hamil. 
  4. Pergelangan tangan terdapat kecederaan lama. 
  5. Wanita berisiko 10 kali ganda lebih tinggi daripada lelaki antara sebabnya banyak menggunakan tangan dan jari untuk kerja-kerja di rumah. 
  6. Mudah berlaku kepada mereka yang berusia 40 tahun ke atas. 
  7. Saraf median pergelangan tangan tertekan dan berlakulah rasa kebas di tangan.

SHAKLEE BANTU MASALAH KEBAS TANGAN



1.B Complex 

Kebas pada anggota badan merupakan tanda badan kita kekurangan vitamin B12. Jadi, pengambilan vitamin B Complex amat sesuai kerana mengandungi 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B12. B Complex Shaklee merupakan kumpulan vitamin B yang paling lengkap. Dan yang paling penting ianya bukan diperbuat daripada tar jalan seperti vitamin B Complex sintetik yang banyak terdapat di pasaran.


2. Omega Guard 

Minyak ikan berfungsi sebagai anti radang pada sendi dan saraf. Rasa kebas juga boleh disebabkan oleh masalah sistem saraf yang lemah. Ia juga berfungsi untuk melancarkan aliran darah ke seluruh badan. Omega Guard Shaklee adalah bebas daripada logam berat kerana telah melalui proses penyulingan yang ketat dan terkawal. Minyak ikan Shaklee diekstrak daripada isi ikan dan bukannya daripada hati (liver). Hati adalah tempat pemprosesan segala bahan kimia yang masuk ke dalam badan. 

3. Ostematrix 

Sangat berkesan untuk membantu proses pengecutan pada otot dan saraf dengan sempurna supaya tekanan darah dapat berjalan dengan lebih lancar. Turut membantu penyerapan kalsium ke dalam badan dan memperkuatkan  
Tulang dan gigi.

Sms.whatsapp.call

Untuk dapatkan penerangan lanjut.







No comments: