pengikut kale pink!

Monday, March 23, 2015

Kesan Kasih Ibu Kepada Saiz Otak Anak


Kesan kasih sayang seorang ibu kepada saiz otak anak berumur 3 tahun 

Kesan Kasih Ibu Kepada Saiz Otak Anak
Kesan kasih sayang seorang ibu kepada saiz otak anak berumur 3 tahun (lihat gambar)

Menurut pakar neurologis, perbezaan pada saiz otak kanak-kanak berkenaan adalah berpunca daripada perbezaan tahap layanan ibu mereka kepada anak itu. Sebelah kiri dilayan dengan kasih sayang mana kala sebelah kanan kurang kasih sayang. Otak kanak-kanak di sebelah kiri jauh lebih besar, kurang memilik tompokan dan kurang kawasan hitam berbanding otak di sebelah kanan.

Kesan kepada masa depan anak-anak:-
  • Kanak-kanak yang memiliki otak sebelah kiri adalah lebih bijak dan berkeupayan untuk berinteraksi dengan lebih baik dengan masyarakat dan memiliki lebih sifat empati. Manakala kanak disebelah kanan akan cenderung kepada dadah dan jenayah selain kemungkinan gagal memiliki pekerjaan.
  • Apabila kanak-kanak itu tidak memiliki otak yang berkembang sepenuhnya, seperti mana ibu mereka, akan juga memiliki kecenderungan untuk mengabaikan anak-anak mereka sendiri apabila mereka berkeluarga nanti.
  • Umur yang sangat kritikal adalah semasa bayi berumur di bawah 2 tahun. Jika sudah terlepas tempoh ini ia mungkin tidak dapat dibaiki lagi sampai bila-bila.



Kesan Kasih Ibu Kepada Saiz Otak Anak

No comments: